Bralin włączył się w kampanię „Ciąża bez alkoholu”
Treść
Gmina Bralin jako jedyna na naszym terenie przystąpiła do ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Ciąża bez alkoholu”, której inicjatorem i organizatorem jest Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Od września do grudnia 2007 roku trwał pierwszy etap ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Ciąża bez alkoholu”. Celem kampanii jest zmniejszenie liczby kobiet pijących w czasie ciąży, zwiększenie wiedzy o negatywnym wpływie alkoholu na płód i promocja abstynencji w tym okresie.
Patronat nad kampanią objęli: Minister Zdrowia prof. Zbigniew Religa, Polskie Towarzystwo Ginekologiczne oraz Światowa Organizacja Zdrowia - Biuro WHO w Polsce.
Z badań wynika, że w naszym kraju co trzecia kobieta w ciąży spożywa alkohol, a rocznie rodzi się ok. 900 dzieci z pełnoobjawowym FAS (Płodowy Zespół Alkoholowy). Ponad dziesięciokrotnie większa jest liczba dzieci rodzących się z mniej poważnymi lecz nieodwracalnymi uszkodzeniami poalkoholowymi. Nie istnieje bezpieczna dla kobiet w ciąży dawka alkoholu, która na pewno nie zaszkodzi rozwojowi nienarodzonego dziecka. Jeśli przyszła mama pije alkohol, naraża swoje dziecko na ryzyko nieodwracalnych uszkodzeń, które będą rzutować na całe jego życie. Dlatego kobiety spodziewające się dziecka nie powinny pić alkoholu.
Do kampanii zgłosiło się 609 gmin, w tym Bralin. Nad realizacją działań w ramach przedsięwzięcia „Ciąża bez alkoholu” w gminie Bralin czuwał pełnomocnik ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych – Jan Moś. Nasza gmina aktywnie włączyła się w akcję. W placówce opieki zdrowotnej, w miejscach dostępnych dla pacjentów oraz wśród lekarzy i pielęgniarek, w aptekach, gminnym ośrodku pomocy społecznej, punkcie konsultacyjnym, urzędzie gminy i na słupach ogłoszeniowych sołectw pojawiły się plakaty promujące abstynencję w ciąży. W tych miejscach dostępne były też broszury i ulotki reklamowe. Ponadto wyemitowane były spoty w lokalnej telewizji "SUD" i rozgłośni radiowej "Radio SUD Kępno", a na stronie internetowej gminy Bralin zamieszony jest baner kampanii. Jan Moś zorganizował również spotkanie informacyjno-edukacyjne dla rodziców i wychowawców w przedszkolu „Kwiaty Polskie”.
W chwili obecnej PARPA podsumowuje I etap kampanii i już wkrótce będzie rozsyłać zaproszenia do kolejnych edycji wraz z propozycjami działań edukacyjno-szkoleniowych. To właśnie na szkoleniach i edukacji przedstawicieli środowiska medycznego będzie chciała się skoncentrować agencja.
Autor: M.K.